Francouzský bankovní účet… nutnost či zbytečnost? Buďte připraveni!

Když přijedete do Francie, jedna z prvních věcí, kterou asi budete řešit, bude otevření si nového bankovního účtu. Pokud se totiž chystáte ve Francii nějaký čas pobýt, bez francouzského bankovního účtu se pravděpodobně neobejdete.

Téměř všude po Vás totiž budou vyžadovat číslo bankovního účtu s francouzským IBANem (tedy začínajícím na FR) a pouze eurový účet z jiné země eurozóny Vám k běžnému životu nejspíše nevystačí.

A to i přesto, že jakékoliv francouzské instituce, obchodníci, zaměstnavatelé, apod. musí dle evropského práva (nařízení EU č. 260/2012) akceptovat jakýkoliv eurový účet pocházející z eurozóny.

A nejen to…

Zároveň též v EU platí, že byste si měli být schopni otevřít bankovní účet v jakékoliv členské zemi, bez ohledu na to, zda v dané zemi žijete. Např. pokud pracujete pro francouzskou společnost, ale bydlíte nadále v ČR, máte oficiálně právo si bez problému založit účet u francouzské banky.

Banky však mohou vyžadovat další dokumenty pro prokázání, že na otevření účtu máte skutečně zájem. Což ve Francii znamená, že bez některých dokumentů si u většiny bank zase jen tak jednoduše účet nezaložíte.

Můj dnešní článek ale nebude o tom, jak si otevřít bankovní účet ve Francii, ale popíši Vám v něm svoji vlastní zkušenost s otvíráním bankovního účtu po mém příjezdu.

Nenajdete zde tedy žádné podrobné návody na to, jak si založit účet a u které banky je to nejvýhodnější, ale spíše takový všeobecný přehled, jak to ve Francii chodí. Každý z Vás je totiž po svém příjezdu v trochu jiné životní situaci, a tak pro každého z Vás bude výhodnější pravděpodobně trochu jinačí řešení.

Občas je lepší se nehandrkovat

Jak již jsem v některých článcích dříve psala, Francie si jede podle svých zákonů a evropská nařízení či doporučení příliš často neřeší. Jestliže je v nějakém nařízení uvedeno, že ve výjimečných případech se může postupovat jinak, např. dle vlastních pravidel, ve Francii se tato výjimka stává pravidlem.

A jestliže byste se chtěli např. s francouzskými institucemi začít přít, tak tím spíše přitížíte pouze sami sobě. Např. tím, že pokud Vám Assurance Maladie neuzná Váš zahraniční IBAN, tak Vám těžko bude vracet Vámi vynaložené náklady ve zdravotnictví.

Jednodušší tedy většinou bývá se příliš nehandrkovat a na některé věci se raději dopředu připravit. A to právě např. tím, že si rovnou po Vašem příjezdu založíte bankovní účet u nějaké banky či finanční instituce ve Francii.

No a jelikož banky často vyžadují při vyplňování formulářů francouzské telefonní číslo, je dobré si též po Vašem příjezdu jedno pořídit. Pokud si nebude moci pořídit ze začátku „forfait (m.)“ = paušál, jelikož po Vás operátor vyžaduje francouzský bankovní účet za účelem „prélèvement (m.)“ = inkasa, pořiďte si ze začátku předplacenku = „carte prépayée (f.)„.

Na příjezd jsem tedy byla připravena – teoreticky

Když jsem přijížděla do Francie já, byla jsem již přihlášená do přijímacího řízení na univerzitu. Ještě před svým příjezdem jsem si tedy říkala, že by bylo dobré si založit eurový účet, abych po svém příjezdu měla vše jednodušší, mohla zaplatit školní poplatky, koupit si telefonní číslo, apod.

Prozkoumala jsem nabíkdy na internetu a jako nejjednodušší řešení mi přišlo otevřít si bankovní účet u banky N26, jelikož bylo možné založit účet online již z České republiky. Bylo pouze nutné doložit adresu pobytu ve Francii. Jako tu jsem tedy uvedla adresu přítele, ke kterému jsem se za dva týdny stěhovala.

Založit účet u N26 bylo jednoduché, dodnes tento účet mám a aktivně ho používám. A i přesto, že je to „pouze“ online banka, s komunikací s touto bankou nikdy nebyl problém. Navíc vedení účtu včetně bankovní karty je zcela zdarma. Tato banka představuje jediný problém. Respektive on by to v rámci eurozóny (tedy i ve Francii) problém být neměl, ale jak se dodnes ukazuje, tak často je.

Bez francouzského IBANu si často prostě neškrtnete…

Přestože si založíte účet přes francouzskou verzi webových stránek a udáváte adresu ve Francii, tak Vám u N26 vždy dorazí účet s německým IBANem (začínajícím na DE), jelikož se původem jedná o německou banku.

Německý IBAN by sice měl být ve Francii normálně přijímán, a např. u některých zaměstnavatelů s tím nebudete mít problém, avšak u veřejných francouzských institucí (např. Assurance Maladie) či u telefonních operátorů (za účelem inkasa) Vám ho možná nebudou chtít uznat.

A přesně to se stalo i mně. Pro telefonního operátora jsem to vyřešila jednoduše, platby jsme nechali odcházet z přítelova účtu, avšak veřejné instituce či zaměstnavatelé vyžadují účet na Vaše jméno.

Při přihlašování do francouzského zdravotního systému mi tedy byl účet N26 u Assurance Maladie odmítnut a byla jsem nucena řešit otevření nového účtu u nějaké francouzské banky.

Pozor – tento problém se netýká pouze N26

S podobným problémem se ve Francii můžete setkat i u dalších bank. Krom N26 se jedná též např. o britské banky Revolut a Monese či nizozemskou Bunq. Odmítnutí těchto účtů je sice nelegální, ale hádám, že jedinci si raději otevřou další nový učet u francouzské banky než aby se dohadovali či dokonce soudili.

U veřejných institucí by bylo dohadování asi na delší dobu, ale pokud jste odmítnuti pouze např. zaměstnavatelem či obchodníkem, tak mu můžete zkusit napsat a informovat ho o tomto zákazu diskriminace, třeba povolí, když na něj vytáhnete trochu právničiny. Občas se to stává.

Jak již jsem výše psala, já jsem u Assurance Maladie neuspěla a jelikož jsem nechtěla čekat rok na přidělení definitivního čísla sécu a mou carte vitale, tak jsem tentokrát raději volila cestu ústupu – vyhledání francouzské banky a otevření nového účtu.

Jen pro info – na carte vitale jsem i tak nakonec čekala asi 9 měsíců. 😀

Výběr jiné banky

Začala jsem se tedy koukat po online bankách či nějakých bankách, které měly nabídky pro studenty. Problém byl, že mi bylo již více než 25 let, takže pro mě většina nabídek pro studenty už nebyla platná. Ostatní tradiční banky pak vyžadovaly nějaké poplatky, do čeho se mi ze začátku příliš nechtělo, jelikož jsem byla z Čech zvyklá, že jsem měla vedení účtu včetně karty u české online banky zcela zdarma.

Poplatky francouzských bank se většinou pohybovaly v rozmezí 2 až 5 eur za měsíc. Já jsem již však měla jeden aktivní eurový účet u N26, potřebovala jsem tedy francouzský účet pouze k tomu, aby mi na něj mohly chodit „remboursement (m.)“ = vrácení peněz a výplata = „salaire (m.).

Nebylo to však jednoduché

V mé situaci se pro mě nakonec jako nejvhodnější zdála možnost otevřít si účet u online banky Boursorama, která měla účet i kartu zdarma. Bez nutnosti pravidelného příjmu. No ale i u této banky jsem nakonec narazila.

Jednak bylo potřeba doložit můj „RIB = relevé d’identité bancaire (m.)“ = dokument s bankovní údaji na moje jméno – z mé předchozí banky sídlící ve Francii (kterou jsem samozřejmě logicky nemohla mít). Navíc též chtěli potvrzení, že jsem francouzský daňový rezident (což jsem v té době též ještě nebyla).

Občas banky též vyžadují nějakou fakturu na Vaše jméno k potvrzení Vašeho bydliště = „domicile (m.)„, ale to zpravidla na začátku též nemáte, jelikož bez bankovního účtu ve Francii budete těžko platit např. elektřinu. No každopádně účet u Boursorama též padl a jako jediná možnost zbýval nějaký placený účet.

Lepší si na začátek trochu připlatit

Asi jako nejjednodušší se mi v dané situaci jevil účet u finanční instituce Nickel, ke kterému Vám postačí Vaše občanka, nějaký zahraniční účet v rámci EU, Vaše telefonní číslo (poznamenávám, že není třeba mít francouzské číslo, mělo by být možné použít české, teda aspoň to mi bylo řečeno na zákaznickém servisu) a 20 eur na rok.

V případě Nickel je však třeba si dávat též pozor na jednu věc. Nejedná se totiž v pravé podstatě o banku, ale pouze o druh finanční instituce poskytující bankovní služby. Jak se na internetu v některých diskuzích dočtete, občas i tento účet bývá odmítán, a to i přesto, že máte francouzský IBAN.

Já si myslím, že je to právě z toho důvodu, že se nejedná o banku v pravém slova smyslu. Dočtete se ale i to, že existuje spousta klientů, která s odmítnutím neměla nikdy problém. Pokud tedy nemáte po Vašem příjezdu žádné jiné možnosti, založení si účtu u Nickel dle mého názoru stojí za zkoušku.

Možností však existuje celá řada

Obecně ale opravdu záleží na tom, v jaké situace jste Vy osobně. Každý máme vždy trochu jiné možnosti. Informujte se osobně u jednotlivých bank. Mně se nakonec přes přítelovu maminku podařilo založit bezplatný účet,  se kterým v podstatě nešlo nic dělat krom přijímat platby u Crédit Mutuelle.

Po několika měsících mě však začali účtovat poplatek 3 eura, že to již bezplatně není možné. V podstatě jsem platila 3 eura za nic, jelikož jsem nemohla ani dělat platby ani jsem neměla k účtu kartu (ta stála dalších několik desítek eur měsíčně).

Rozhodla jsem se tedy od Crédit Mutuelle odejít (daný problém s poplatky -„za nic“ totiž nebyl jediný problém). Nyní byl můj výběr banky mnohem jednodušší, jelikož jsem již byla francouzských daňovým rezidentem a měla jsem předchozí účet u francouzské banky.

Pokud pouze po nějaké době přecházíte k jiné bance, změna je již snadná

Můj výběr se tedy docela rapidně rozšířil. Krom Boursorama jsem začala pokukovat též např. po účtu EKO od Crédit Agricole a Hello bank! od BNP Paribas. Tyto banky totiž navíc nevyžadují ani potvrzení o příjmech = „justificatif de revenus (m.)„.

    • Z těchto tří bank nakonec vyhrála online banka Hello bank!, jejíž bankovní účet vč. karty je zcela zdarma, navíc díky tomu, že patří pod BNP Paribas, můžete využívat všechny jejich bankomaty a můžete též vkládat do jejich automatů bezplatně šeky.
    • U Boursorama máte sice též vše zdarma, ale šeky musíte odesílat poštou. Což je pro někoho zcela nerozhodující, jelikož šeky třeba vůbec neinkasuje, avšak já jsem vyplácena od jedné agentury šeky, takže posílat poštou každý měsíc šek by mě vlastně minimálně 2 eura stálo. Pokud je pro Vás ale tato možnost nerozhodující, můžete Boursoramu vyzkoušet. Recenze jsem na ni četla většinou kladné.
    • V případě nabídky EKO od Crédit Agricole máte sice možnost využívat poboček Crédit Agricole a vkládat Vaše šeky též v jejich automatech, avšak vedení účtu stojí 2 eura měsíčně. Takže logicky jsem se rozhodla v mém případě pro HelloBank, která měla pro mě pouze klady. Uvidíme, jak to s ní bude fungovat v dlouhodobějším horizontu.

Pár slov na závěr

Pokud tedy již máte účet u nějaké francouzské banky, ale pouze byste ji rádi změnili, protože s ní nejste spokojeni, věřím, že pro Vás nebude nic těžkého najít nějakou novou. Pokud však přijíždíte do Francii jako nováček, doporučuji Vám si dát pozor na tyto věci:

    • Zjistěte si, kde banka, u které si chcete založit účet, ve skutečnosti sídlí a zda Vám náhodou nebude přidělen jiný než francouzský IBAN. V tomto případě zejména pozor na N26, Revolut, Monese a Bunq.
    • Pokud jste student, určitě se podívejte po nabídce účtů pro studenty, často jsou finančně zvýhodněné a je možné, že po Vás nebude vyžadován jiný předchozí francouzský účet ani nutnost daňového rezidenství.
    • Pokud nesplňujete žádné podmínky pro založení účtu u online či tradiční banky, zkuste si otevřít účet u Nickel. Nejedná se sice o banku, pouze o druh finanční instituce, ale alespoň budete mít francouzský IBAN, který Vám bude pravděpodobněji uznán u veřejných institucí či podniků než např. ten německý. Později můžete přejít k nějaké oficiální bance.

To je ode mě pro dnešek vše a doufám, že se Vám podaří brzy otevřít nějaký ten francouzský účet.

Vysvětlivky: (m.) – nom masculin = mužský rod; (f.) – nom féminin = ženský rod

Autor: Soňa Trousilová

Již je to nějaký ten pátek, co jsem se přestěhovala za přítelem do Francie. Se svými čtenáři sdílím své osobní zkušenosti z Francie a tipy, jak snadněji překonat nejen počáteční bariéry, které s sebou život v této zemi přináší. O tom, jak to vše začalo, si můžete více přečíst zde!

9 komentářů u „Francouzský bankovní účet… nutnost či zbytečnost? Buďte připraveni!“

    1. Dobrý večer Liz, avec plaisir. 🙂 Jen pro doplnění k účtu Hello bank. Otevření bylo opravdu bez problémů, jen mi doteď nefunguje jejich mobilní aplikace. A bohužel servisní oddělení nereaguje a můj „poradce“ s tím nemůže nic dělat. Dočetla jsem se na internetu, že nejsem jediná s tímto problémem v poslední době, ale asi záleží na typu telefonu, který máte. To jen tak pro info, abyste kdyžtak pak nebyla překvapená, kdyby to nešlo. Protože já docela byla. U online banky bych takový zádrhel zrovna nečekala. Ale počítačová verze jinak funguje perfektně. Nejste náhodou z Paříže? 🙂 Hezký zbytek večera! Soňa

      1. Hezký den, Soni, tak nakonec ani Hello bank! není možná, protože požadují RIB a ten já nemám.. Je to fakt sranda. Potřebuji fr účet, všude ho vyžadují, ale nechtějí mi ho dát, protože nejsem z Francie… Kocourkov je zřejmě všude 🙂
        A jinak, bydlím kousek od Štrasburku. 🙂

        1. Hezký den Liz, ano, u Hello bank! je to bohužel tak. Takže se právě hodí spíše pro ty, kteří pouze přecházejí od jiné banky ve Francii. Na jejich stránkách je ale napsáno, že uznávají RIB účtu na Vaše jméno z jakékoliv země EU, nemusí to být tedy vyloženě RIB s francouzským IBANem. Já jim např. poslala ke schválení můj RIB s německým IBANem od N26 a bylo to v pořádku. Budu držet palce, ať se Vám to nakonec podaří někde otevřít. 🙂 PS: Pozdravujte Štrasburk, tam je krásně!

  1. Dobry vecer Sona,
    Ja jsem Francouz ktery se nedavno vratil do Fr. Mal a pozivam N26 a kdyz jsem Kontaktoval cpam (assurance maladie) nejdriv nechteli muj Iban, ale jsem insistoval Ze je platny a oni okamzite ho akceptovali. Takze mozna zalezi na jaky operatora nachazite a mozna chce to Vic krat zkusit. Dobrou noc, Valerien

    1. Super Valeriene! Děkuji za Váš komentář. A ano, máte naprostou pravdu! U většiny administrativních záležitostí dost často záleží na tom, na jakého pracovníka zrovna narazíte. Třeba Vám také trochu pomohl i fakt, že jste rodilý Francouz, ale kdo ví. 🙂 Přeji hezký zbytek dne, Soňa

  2. Dobrý den,
    já teď řešim opačný problém – mám otevřený spořicí účet u Crédit Lyonnais ještě z dob svého studijního pobytu Erasmus – Sokrates před více než 15 lety.
    Tehdy jsem ale odjela s tím, že jsem neměla zřízený internetbanking a taky s vizí, že se do Francie zase někdy vrátím a účet se mi bude hodit.
    Nakonec vše dopadlo jinak, do Franice už se vracet neplánuji.
    Napsala jsem email své bankéřce, že bych účet chtěla zavřít a peníze si převést na nově zřízený eurový účet ve své české bance, ale odpověděli mi !Il faut faire votre message via votre espace en ligne internet!
    Nevím, co přesně tím myslí, ale hlavně doufám, že to neznamená, že v době možnosti elektronického ověření identity mezi bankami nebudu muset jet do Francie speciálně jen kvůli převodu peněz.

    Víte jak se v těchto případech běžně postupuje ?

    1. Dobrý den, moc se omlouvám za pozdní odpověď, úplně jsem Váš komentář přehlédla a vůbec mi nepřišlo oznámení o novém komentáři. Váš bankéř Vás vyzívá k tomu, abyste o to zažádala přes Vaše online bankovnictví, což očividně nemůžete, když píšete, že jste tehdy internetbanking zřízený neměla. Budete muset asi vše vysvětlit emailem, popř. zkusit zavolat a vysvětlit, že online přístup ke svému účtu nemáte. Nebo jste již problém do této doby úspěšně vyřešila? 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *